Határtalanul Erdélybe

Pályázati kód: HAT-18-01-0276
Ez év tavaszán pályázatot adott be az iskola a „Határtalanul” programra, melynek keretében lehetőség nyílik a 7. osztály  számára több napos határon túli kirándulásra. Sikeres volt a pályázatunk, így szeptember közepén 5 napot tölthettünk Erdélyben. Célunk volt a vidék földrajzi különlegességeinek megismerése élményszerű túrák és egyéb programok szervezésével, valamint a helyhez kapcsolódó különböző történelmi nevezetességek bemutatása, meglátogatása. 2018. szeptember 14-én pénteki napon indultunk reggel 7 órakor autóbusszal, és több órás utazás után Ártándnál léptük át a határt. Szállásunk Kalotaszentkirályon volt a Püspök panzióban, ahol nagyon takaros 3-4 ágyas szobákban szállásoltak el bennünket, és az étkezés is itt zajlott. A település egyébként Bánffyhunyadtól 6 km-re helyezkedik el. A környék hegyei az Erdélyi Szigethegység, a Kőhegy, Vigyázó hegység és a Kalota-havas. Minden napunk hasonló forgatókönyv alapján telt. Reggel 8 órakor bőséges reggeli a szálláson, ahol mindig kaptunk valami házi finomságot is; juhsajtot, házi csipke és szilva lekvárt, padlizsán és paprika krémet, a tea pedig a kertben termett gyógynövényekből – mentából és édesköményből készült. Ezután buszra szálltunk és elmentünk az aznapi túra helyszínére. Estére vissza utazás a szállásra, ahol már finom főtt étellel vártak szállásadóink. Minden este volt alkalom beszélgetésre, zenehallgatásra a szobáinkban.

1.túra helyszíne a Tordai hasadék volt. A hasadék 1270 méter hosszú, mely jól kiépített túra útvonalon halad több függőhíddal és meredek sziklaperemekkel tarkítva. A magasba emelkedő hegyek az út végére elfogytak és egy barátságos réten mehettünk tovább. A Tordai hasadék több barlangot is rejt, közülük egyhez mi is felmásztunk. Természetesen ismerjük a hasadék keletkezésének legendáját, mely Szent László királyunk nevéhez fűződik. Ha már Torda városába ellátogattunk, akkor nem hagyhattuk ki a Tordai sóbányát sem. Ilyen látványosságban keveseknek volt része közülünk. A bányában ma már nem folyik kitermelés, teljes egészében a turisták számára látogatható. Hihetetlen mélységek és magasságok, gigantikus méretek és mindenhol só – ahová lépünk, ahová nézünk, amit csak megtapintunk. Lift segítségével is le lehet jutni a bánya mélyébe de mi természetesen a lépcsősoron mentünk le amely 172 lépcsőfokkal rendelkezik. Fel kellett öltöznünk mert a benti állandó hőmérséklet 11-12 fok volt és a páratartalom 78-80%. Ez a levegő pozitív hatással van a légutakra, allergiára. A bányában többféle szabadidős tevékenységre alkalmas játékok, sporteszközök vannak, és egy kis tó is található a bánya alján, így csónakázási lehetőség is kínálkozik.

2.túra alkalmával két helyszínre is ellátogattunk. Az első falu Sebesvár volt, ahol egy szőnyegmosót néztünk meg. Természetesen nem egy üzem látogatásra kell gondolni, hanem a patak sodrását kihasználva építettek fából egy szabadtéri szerkezetet, amely mellett egy vízi malom is látható volt. Ez után gyalogszerrel vágtunk neki az enyhén emelkedő szekérútnak, hogy feljussunk a várhegyre. Sebesvár erődítménye a XIII. században épült. A terület magánkézben van, a vár pedig felújítás alatt állt, így csak kívülről tudtuk megnézni. A történelem során több család birtokában is volt, főként hadi szerepe volt a várnak, de végül sorsára hagyták és romba dőlt. Ha megtörténik a helyre állítása talán belülről is megtekinthetik az ide látogatók. A délutánra tervezett túra a Havasrekettyei vízesés volt. Ilyen szépet még nem láttunk, nagyon sok fotót készítettünk a 24 méter magas vízesésről, amely a falutól 5 km hosszú erdei úton közelíthető meg. Utunkat innen folytattuk a Bihar hegységben és 1100 méter magasságig gyalogoltunk, ahol a Vigyázó nevű szikla magasodott a szemeink előtt.

3.nap reggelén ellátogattunk Kőrösfőre, ahol lehetőség volt a kirakodó vásáron nézelődni és a helyiek által kínált portékákból válogatni és vásárolni. Ezután kerestük fel újabb célállomásunkat; Almásgalgót és sétáltunk végig a Sárkányok kertjében. A kert különleges formái a felszíni erozióval létrejött sziklaképződmények, melyek a mai napig változnak hiszen agyag, homokkő és apró szemű konglomerátumokból állnak. A különböző furcsa formájú és átlagosan 10-12 méter magasságú sziklák a régebbi leírások szerint akár 25-30 méter magasságúak is lehettek. Mindegyik formának külön elnevezése van, és meseszerű legenda is fűződik a keletkezésük körülményeihez. Ennek a napnak a délutáni programja egy barátságos foci meccs a helyi Ady Endre Általános Iskola 7. osztályosaival. Kalotaszentkirályon is működik egy általános iskola, hasonló kisiskoláról van szó mint a Mathiász Iskola. Nagyon barátságosak voltak a gyerekek, örömmel vártak bennünket. Nagyon szép szabadtéri sportpályája van a falunak, így ott nyílt lehetőség arra, hogy a két iskola diákcsapata együtt játsszon. Mivel az idő szép volt, nem csak fociztunk, hanem kidobóztunk és beszélgettünk is, bemutattuk egymás iskoláját. Búcsúzóul kosárlabdát adtunk ajándékba vendéglátóinknak jelezve, hogy bár itt közös focizás volt, de a mi iskolánkra jellemző sport mégis csak a kosárlabda. A gyerekek elmondták, hogy a sport révén ők is járnak minden évben Magyarországon.

4.túra napunk a helyi falu megismerésével kezdődött. Ellátogattunk a kalotaszentkirályi Református templomba. Megnézhettük a templom belsejét, majd sétáltunk a kertben, ahol Ady Endre emléktábláját megkoszorúztuk. A költő több alkalommal is járt a településen és A Kalota partján címmel verset is írt élményeiről. A mindennapi túráink során láthattuk a hegyek lankáin legelő juh nyájakat, teheneket, lovakat. Reggelente innen a faluból is kihajtották a marhákat és este számunkra igazi látványosság volt, ahogy terelték vissza az állatokat a falu utcáin, és a nyitott kapukon mind hazataláltak. Utolsó itt töltött napunkon a Királyerdő hegységben található Révi szorosban túráztunk, az ösvény a Sebes Kőrös mentén haladt. Az erdeiben főleg a lombhullató bükk dominál és meglepően sok a borostyán. A túra 5 km hosszú volt és a Zichy-barlanghoz vezetett, melynek bejáratához a felfedező Zichy Ödön menedékházat is épített. Sajnos mára ez az épület teljesen tönkrement, de természetesen a barlangot végigjártuk. A látogatók számára megtekinthető hossza 250 méter, legszebb és legkülönlegesebb cseppkő képződményeit sajátos nevekkel illették. A barlang Nagy Csarnokában 2 méter mély kristálytiszta vizű tó található, amely a Szerelem tava elnevezést kapta.

Az 5. napon kirándulásaink sora véget ért. Indulnunk kellett hazafelé. Pihenőt tartottunk Nagyváradon, majd a határt átlépve Berettyóújfalun szintén megálltunk egy rövid időre. Este 8 órára fáradtan de élményekkel telve értünk haza. Nagyon örültünk ennek a lehetőségnek, hiszen az utazás életre szóló élményt adott nekünk. Célunk, hogy minden évben egy-egy iskolai csoportunk eljusson a Határtalanul pályázattal a határon túlra.